PPTQ Vancouver, Ústí nad Labem

V neděli 22. února se konalo v Ústeckém Domě Dětí a Mládeže PPTQ Vancouver ve formátu Modern. Jelikož je modern v současné době můj MTG formát číslo jedna, rozhodl jsem se na turnaj vypravit.
Pro turnaj jsem zvolil univerzální balík, se kterým mám v poslední době nejvíce nahráno. Tím balíkem je Junk nebo Abzan, pokud vám sedí nové pojmenování, v klasické Rock verzi s discardem a Lilianami. Decklist vypadal následovně:
Lands (24) 4 Verdant Catacombs 3 Marsh Flats 2 Windswept Heath 2 Overgrown Tomb 1 Godless Shrine 1 Temple Garden 2 Gavony Township 1 Stirring Wildwood 2 Treetop Village 1 Twilight Mire 1 Urborg, Tomb of Yawgmoth 2 Swamp 1 Forest 1 Plains Creatures (13) 2 Dark Confidant 2 Scavenging Ooze 4 Tarmogoyf 4 Siege Rhino 1 Tasigur, the Golden Fang Planeswalkers (5) 4 Liliana of the Veil 1 Sorin, Solemn Visitor Other Spells (18) 3 Thoughtseize 3 Inquisition of Kozilek 4 Abrupt Decay 4 Lingering Souls 2 Path to Exile 1 Maelstrom Pulse 1 Murderous Cut | Sideboard (15) 2 Golgari Charm 2 Drown in Sorrow 2 Timely Reinforcements 2 Stony Silence 3 Fulminator Mage 1 Choke 1 Thrun, the Last Troll 1 Murderous Cut 1 Putrefy |
Se stejným balíkem jsem o den dříve absolvoval i PPTQ Stochov na kterém jsem uhrál celkové skóre 4-2 a díky nejhoršímu pomocnému hodnocení 12 bodových hráčů jsem byl až na 16. místě. V Ústí byl výsledek lepší, ale nebudu předbíhat.
V Ústí se sešlo 33 hráčů, což znamenalo, že se bude hrát šest kol. Oproti Stochovskému turnaji, kde bylo hráčů 51, v Ústí byla šance na snadnější postup do TOP8 právě díky nižší účasti. Na Stochově jednomu hráči na postup do TOP8 nestačilo 13 bodů, v Ústí se do topky dostal jeden hráč s 12 body. Ale zpět k reportu.
První kolo: Tomáš Komárek, Mono white hatebears
Proti tomuto typu balíku nemám mnoho natestováno ale mám alespoň představu, jak nepříjemný umí soupeřův balík být. Zdražování pomocí Thalie, zamezení hledání v knihovně na základě Arbitra a to celé kombinováno s Ghost Quartery není příliš ideální, zvlášť když soupeř začíná. První prohrávám, do druhé si věřím, díky Drown in Sorrow a Golgari Charmům v sidu. První zmíněná karta soupeři zatopí a jde se na třetí hru, kde bohužel trošku nezkušeně keepnu one lander a i když jsem na draw, tak druhý land na chvíli misnu. Mezitím však soupeř rozjíždí svůj plán Thalia into Arbiter. Na ruce mám relevantní jen Drown in Sorrow, ale mám problém s manou. 3 země nestačí, a když dorazí 4. tak je to fetchka a musím platit za hledání v knihovně. To mě stojí kolo a soupeři přichází Ghost Quarter, který ničí jednu z mých zemí. Jsem tak strašně pozadu a podléhám prostému tlaku soupeřových bytostí.
1:2, 0:1 celkem
Druhé kolo: Mariusz Gongola, Soul Sisters
Mariusz hrál na Stochově v sobotu Esper Gifty, v neděli však změnil zcela strategii, z hard kontrolu na čistokrevné agro. Jsem na Draw a rozjezd je pro mne poměrně pomalý, kdežto soupeř začíná Soul Wardenem následovaný Ajaniho Pridematem. Sice díky soulům dokáži dlouho odolávat útokům Pridemateho, tak následně i Serra Ascendanta, jakmile ale souly dojdou, potupně umírám. Na tento typ balíku nemám dostatek removalu v mainu. Prohranou hru jsem se snažil co nejdéle protáhnout a načerpat informace o tom, co soupeř hraje. Například Figure of Destiny bych v balíku neočekával. V druhé hře začínám discardem, soupeř dá nějakou bytost s life gainem a v druhém kole Auriok Championa, jako odpověď mám Golgari Charm, což soupeři rozbije strategii, protože na přítomnost Aurioka spoléhal. Hra se pak nese v mé režii. Ve třetí hře si soupeř dává muligan do 5 karet na play a po vyložení země a předání kola se dočká discardu následovaného dalším discardem. Takto narušená soupeřova ruka je v zásadě neškodná a nic zajímavého nedokáže zahrát. Hru tak velice snadno vyhrávám.
2:1, 1:1 celkem
Třetí kolo: Petr Schor, Living End
Vyhrávám hod kostkou a po soupeřově muliganu dávám discard, který prozrazuje, že soupeř hraje Living End. Pro zahození byl jasný cíl Violent Outburst. Přes všechno cyklování bytostí soupeř nenachází další kaskádu, takže se mi daří poměrně snadno rozvíjet svůj plán. Bohužel na Nosorožce měl soupeř Shriekmawa, nicméně souly s podporou Sorina soupeře výrazně jezdily a mě nasávaly nemalé množství životů. Když už soupeř nakonec našel kaskádu a protočil Living End, počestoval ho z hrobu Nosorožec. I když měl na stole poměrně dost bytostí, race se Sorinem a několika spirit tokeny na stole jsem nemohl prohrát. Do druhé dává soupeř muligan a nechává poměrně špatnou ruku. Sice procyklí několik bytostí a dokonce dokáže zahrát living end ve chvíli, kdy jej hezdím spirity, tak má v hrobě jen tři bytosti, z toho dvě stejné. Na ty mám v ruce připravenou Pulsu a na třetí Cut. Soupeř si tak v zásadě vůbec neškrtne a snadno vyhrávám. Vůbec jsem nečekal, že bych proti tomuto balíku mohl vyhrát tak snadno.
2:0, 2:1 celkem
Čtvrté kolo: Lukáš Huska, UWR Control
Opět začínám hru a Thoughtseize odhaluje UWR Control. Hlavně ale vidím Blood Moon, který volím jako správný cíl k zahození, nejen proto, že mi škodí, ale hlavně krmí Tarmogoyfa, kterého hraju ve druhém kole. První hra však zdaleka nebyla tak snadná. Protáhla se zhruba na polovinu celkového časového rozpočtu na kolo. Hru rozhodly Lingering Souls a Gavony Township.
Druhou s vědomím toho, že soupeř hraje Blood Moon, fetchuji pro basicy, černá a zelená jsou nutné, bohužel bílou už nestačím najít a na stole i přes discard přistane Blood Moon. Naštěstí mohu hrát alespoň něco, ale to co na stůl dám, dříve nebo později soupeř zlikviduje. Hra se tak otočila do čekání na Abrupt Decay a doufání že přijde dřív, než mě soupeř dokáže zabít. Nejdříve mi přijde pláň a já do hry protlačím spirit tokeny, kteří začnou pomalu a jistě soupeře jezdit, záhy přijde i Decay, který radikálně změnil poměry sil na stole, protože jsem měl k dispozici manu na aktivaci Townshipy nebo na oživení dvou Treetop Village. Ve hře školím soupeře v tom, jak obehrávat Cryptic Command. Nahlásit přechod do combat fáze, vytáhnout ze soupeře command, který tapne bytosti a pak teprve v klidu oživit země a zaútočit si. Až rozhodčí musel soupeři vysvětlit, že oživení jde provést ve „begining of combat step“ po resolve Cryptic Commandu. Soupeř mě sice dokáže sjet na 6 životů a bojím se kombinace Bolt, Snapcaster, Bolt, naštěstí soupeř drží jen Bolt a Hellkitu ale má k dispozici jen dvě červené many. Tlakem tokenů jej nakonec zabíjím těsně před koncem časového limitu.
2:0, 3:1 celkem
Páté kolo: Michal Král, UG Infect
S Michalem jsme byli jediní Kladeňáci, kteří nakonec na turnaj dorazili, a bylo nám oběma jasné, že hrajeme o TOP8, protože vítěz si bude moct dát v klidu plichtu v 6. kole. S Michalem jsme se potkali už v Sobotu na Stochově, kde jsem mu poměrně snadno nařezal. Stejná situace se opakovala i v neděli. Discard, zabíjení, dicard, zabíjení a není co řešit. Infect proti discardu neumí příliš dobře bojovat. Hlavně druhá hra byla smutná, protože Michal musel muliganovat a já měl k dispozici dost discardu i zabíjení na to abych hru snadno opanoval.
2:0, 4:1 celkem
Šesté kolo: Jedrek Szmyd, Blue Moon
Vzhledem ke skóre není nic snazšího, než se velice rychle dohodnout na remíze a dát si před TOP8 chvíli oraz. Sice byla možnost zahrát si o pořadí, ale jelikož jsme měli špatné pomocné hodnocení, riskovali bychom možnost postupu.
0:0:3, 4-1-1 celkem
Čtvrtfinále: Szymon Biela, Affinity
Se Szymonem jsem se potkal už v pátek na FNM, kde mne poměrně snadno vypráskal. Pravda, v pátek jsem hrál balík upravený pro místní metagame a s možností, že by se tam objevil někdo s Affinitou jsem vůbec nepočítal. Tentokrát jsem byl připraven, alespoň po sidu. Soupeř díky lepšímu pořadí začíná, což pro mě není dobré, ale nemohu s tím nic udělat. Poměrně snadno vyloží několik bytostí následovaných Cranial Plating a než se na něco zmůžu, jsem mrtvý. Po přesidování, které v případě Affinity znamená výměnu 11 karet v balíku, se na soupeře cítím. To se potvrzuje a má reaktivní ruka dokáže zničit vše, co soupeř dodá na stůl. Sice chvíli vázl můj vlastní výherní plán, ale ve chvíli, kdy se na stůl podívá Stony Silence, se cítím více než luxusně, zvláště když ji následují Lingering Souls. Soupeře tedy po relativně dlouhé hře ujezdím pocukrovanými spirit tokeny. Do třetí si soupeř střihne muligan do pěti a já se se svou Stony Silence cítím na koni. Bohužel soupeř má k dispozici Thoughtseize a Stony Silence zahazuje, nicméně pocit z dobře ohlídané hate karty mu kazí heavy removal ruka. Vše co hraje zabíjím. Po použítí druhého Path to Exile mi říká, něco ve smyslu, že další už určitě nemám a hraje Ensoul Artifact na Darksteel Citadel. Měl pravdu, víc PTE v balíku nemám, ale Abrupt Decay poměrně jasně vysvětlil, že mi absence dalšího PTE nevadí. K ničemu dalšímu se soupeř nezmohl a já jej snadno zabíjím a postupuji do semifinále.
2:1, 5-1-1 celkem
Semifinále: Martin Švec, RG Tron
Trony nemám v lásce, hra proti těmto balíkům mě nebaví, buď mám odpovědi, nebo prohraju, mnoho možností k interakci se soupeřem nemám. Nedá se ale nic dělat. Tentokráte mám výhodu v tom, že začínám. Dám keep tří zemí, decaye a tří nosorožců. Není to buhví co, ale třeba budu mít štěstí. Po mé úvodní zemi soupeř vytáhne první z Urza zemí, dá mapu a nechá mě hrát. Já dám druhou zemi a využiju decay, který nemá v tomto matchupu lepší cíle. Soupeř se na zničení mapy příliš netváří, nicméně ve svém kole vyloží druhou Urza zemi a nechá mě hrát. Jaké překvapení pro mne bylo, že další kolo soupeř nic nezahraje. Paráda, přichází můj čas. Do hry se podívá první nosorožec, soupeř opět nic nezahraje, a já přidávám druhého nosorožce, soupeř si lízne a vzdává. Druhá hra se už ale nese v režii Tronu a nemám moc šancí se hrou cokoli udělat, nakonec umřu na trigger Dark Confidanta. Ve třetí začnu pěkně discardem, poté Lilianou, která soupeři vyhazuje hodně karet. Nakonec ale sestaví Tron a Lilču nabitou na ultimátku mi soupeř ničí Karnem. Poté si soupeř najde Sundering Titana a na to dělám zásadní chybu – misnu trigger Dark Confidanta. Za jednu manu hraju Tasigura a teprve nyní někdo z přihlížejících upozorňuje, že jsem neuplatnil trigger. O něm soupeř dodatečně rozhodne, že se dá na stack a já tak líznu Fulminátora. Na jeho hraní už ale nemám manu. Škoda, kdybych trigger nemisnul, měl bych v ruce Fulminátora, který by soupeři rozbil tron. Jelikož díky Lilianě Martin zahodil nemalé množství Urza zemí, radikálně bych ho zpomalil a s Karnem s 5 countery bych si nějak poradil. Bohužel chyby se neodpouštějí a soupeř v následujícím kole hraje Titána, který mi zničí všechny země. V tuto chvíli už nemá smysl pokračovat, protože Karna s Titánem bez zemí nemám šanci jakkoli obehrát. Podávám soupeři ruku a posílám jej do finále.
1:2, 5-2-1 celkem
Kromě poslední zmíněné chyby jsem s průběhem turnaje i mou hrou spokojen. Když připočtu 4:2 ze sobotního PPTQ na Stochově, tak jsem dosáhl konzistentního výsledku. Balík fungoval dobře, byť bych v sideboardu místo jednoho nebo dokonce obou Drown in Sorrow raději uvítal Damnation, která neřeší, jak jsou bytosti na stole velké. Stejně tak bych uvítal ještě nějaký discard navíc proti kombu.
Článek převzat z mého blogu Jiří Kocman.
super report, jen bych upozornil, že ve 3. kole soupeř nemohl dát Shriekmawa na Rhina
po těch letech s Living Endem se to holt špatně přehlíží 
a ještě drobnost ze čtvrtfinále…na konci Abrupt Decay nejspíš taky nezničil oživenou Darksteel Citadelu
jednak je to land a druhak je indestructible… ale to jsou jen maličkosti, jinak super počtení, mrzí mě, že jsem taky nedorazil, ale na cestu přes půl republiky jsem se začal rozhodoval moc pozdě :/ a ještě mám dotaz, jak často „zabolel“ ten Confidant? já bych si ho asi netroufnul hrát dohromady s 15 3+ cmc kartama v mainu… ale asi záleží i na očekávané metagame…jestli nebylo moc burnu a zooček, tak proč ne… 
Decay nicil auru ne zemi
mohl ho zničit pomoci evoku. o kolech tam rec nebyla
Adam mluvil o třetím kole turnaje.
Ehm, a uvědomujete si, že Rhino je taky černý?
Kazdopadne moc pekny clanek jen jak funguje v baliku Tausig a cut? preci jen delve muze byt pro goyfa problem ne?
Nesmíš se toho bát… Goyf funguje dobře i s Treasury Cruise, pokud je balík dobře připravený… což platilo, když byl legální na Legacy a hrával se UGx Delverech.
Cut + Tasigur se krásně doplňují… Pokud zahraju Tasigura a chci jej aktivovat, cut před tou aktivací může efektně vyházet nonland karty, které už nepotřebuju – například discard, když už je soupeř v topdeck módu opravdu vrátit na ruku nechci.
Tasigur a jeho aktivace zase Goyfa krmí tím, že do hrobu padnou nějaké karty. Tasigur už mi několikrát díky získané karetní výhodě hru rozhodl.
Cut je nekondiční removal, který často hraju za 1, typicky je hratelný už ve 2.-3. kole. Někdo hrává raději Slaughter Pact, ale u něj mě často trápí právě fakt, že jej musím hrát na „půjčku“ i když bych měl na jeho zahrání manu, v dalším kole pak ta mana mnohdy chybí.
Samozřejmě se občas stane, že goyfa díky použití delve ponížíš, mysli ale na to, že pokud není na stole grave hate, tak ten goyf po použití cutu bude vždy nejméně 2/3 – za předpokladu že v hrobech nic po zaplacení delve nebylo, po resolve do hrobu padne instant a bytost… Je zde samozřejmě slepé místo, než dojde k resolve Cutu, bude jen 0/1. Ale na takovou situaci si vážně nepamatu, že by mi někdy nastala.
Pár komentářů:
1) „Ve hře školím soupeře v tom, jak obehrávat Cryptic Command. Nahlásit přechod do combat fáze, vytáhnout ze soupeře command, který tapne bytosti a pak teprve v klidu oživit země a zaútočit si. Až rozhodčí musel soupeři vysvětlit, že oživení jde provést až ve fázi deklarace útočníků.“
Tady mi přijde, že jsi to asi špatně pochopil. Pokud zemi oživíš až ve stepu deklarace útočníků, nemůžeš ji už nahlásit jako útočníka. Spíše šlo, podle mě, o to, že soupeř zahraje Command, ty ho necháš vyhodnotit, po jeho vyhodnocení znovu dostáváš jakožto aktivní hráč prioritu a můžeš ještě oživovat v rámci Beginning of Combat stepu. Vzledem k tomu, jak jsi to popsal, jsi to zřejmě nevěděl (a rozhodčí možná malinko poškodil soupeře takovou radou tobě). Ale nebyl jsem u toho, takže nevím, co se přesně řeklo a jak to bylo.
2) „Za jednu manu hraju Tasigura a teprve nyní někdo z přihlížejících upozorňuje, že jsem neuplatnil trigger.“
Ten přihlížející upozornil přímo vás nebo rozhodčího? Že by pěkná outside assistance?
1: ano, máš pravdu, špatně jsem to intepretoval. Už jsem byl na tu interpretaci upozorněn a u sebe jsem ji opravil. Tady teprve tak učiním. Průběh byl:
hlásím že chci přejít do combatu…
soupeř hraje command, tapne bytosti, lízne,
oživuju země…
útočím.
V komunikaci nepadlo nic o tom, ve které fázi/stepu to děláme. Command tak mohl být zahraný jak na konci main fáze, tak na začátku combatu. V obou případech jsem měl možnost země po resolve commandu oživit a zaútočit s nimi.
2: seděl u nás rozhodčí, osloven byl rozhodčí.
Pingback: Green Decks Win | MTG Kal-El Stochov