Tichá voda břehy mele

Memory Erosion

Někdy pohrdavý způsob smrti …

 

Stalo se vám někdy, že jste měli se svým protihráčem tak vyrovnanou hru, že prohrál ten, kdo už neměl žádnou kartu v knihovně, kterou by si mohl líznout? Možná, že ano, ale je to velice vzácné. Avšak to neznamená, že by se měl tento způsob prohry podceňovat! Je to jen jiná cesta, jak porazit nepřítele. Ve světě kouzel je to jako přímý útok na protivníkovu mysl, namísto fyzického boje. Existuje mnoho karet, které odstraňují karty ze soupeřovy knihovny do hrobu tzv. „odemílací“ karty. Každý z vás se alespoň s jednou či více odemílacími kartami setkal a pravděpodobně si říkal, že je to slabý, pomalý nebo hloupý. Pokud si někdo něco takového myslel, tak měl pravdu jen z části. S odemílacími kartami je to stejné jako s každou jinou, ať už se bavíme o potvorách nebo o kouzlech. Je tu hodně špatných a nepoužitelných karet, ale jsou mezi nimi kousky, které jsou doslova zlé a soupeři vykouzlí vrásku na čele.

Je takový balík reálný a hratelný?

To záleží jen na vás a na otázce, zda-li chcete vyhrát nebo se pobavit. Ideálním formátem je Modern, Tiny Leaders a EDH. Já se budu věnovat odemíláku na Modern. Je zde velký počet odemílacích karet a zároveň to není formát tak rychlý jako Legacy. I když poslední dobou si tím nejsem úplně jistý. Dva až tři roky zpátky byl formát relativně pomalejší než dnes. Jedním dechem bych také rád dodal, že byl cenově mnohem dostupnější než dnes. Ale to bych sklouznul k tématu, které by si zasloužilo vlastní kapitolu a kterému se tady věnovat nebudu. V dnešní době bohužel každý kvalitní balík na Modern něco stojí, třeba i ta dříve „laciná“ fritka, takže se nebudeme bavit o ceně balíku, ale o jeho efektivitě.

Můj cíl je přiblížit vám odemílací balíky a ukázat vám je v lepším světle. Že jsem si vybral nelehký úkol? Možná … Ale píšu o něčem, co už několik let znám a baví mě to, tak to snad zvládnu :).
Odemílák je svým způsobem poměrně podobný zmíněné fritě, kde zabíjíte soupeře kartami, které dávají přímý damage jako Lightning Bolt a rychlými potvorami jako je Goblin Guide. V odemílaku jsou podobné karty o stejném mana costu Tome Scour a Hedron Crab.
Když porovnáme, kolik nadělá škody blesk a scour (budeme-li počítat 53 karet v knihovně jako jinou formu životů), tak zjistíme, že blesk ubere 15% soupeřova života a scour jen 9,5%. Jeden utok goblina ubere 10% a landfall z kraba „jen“ 5,6%. Pokud však zahrajeme fetch land, dostaneme se na 11,2%. Samozřejmě země nebudou chodit pravidelně každé kolo a už vůbec to nemusí být fetche. Z toho důvodu se často hraje po jednom kusu země Oboro, Palace in the Clouds, která nám udělá zadarmo landfall, aniž bychom ztratili manu.
Pak tu jsou ale odemílací karty těžšího kalibru, jako třeba Glimpse the Unthinkable. Deset karet pryč už vážně zabolí, v přepočtu ubere soupeři 19% životů. Nesmíme ale zapomínat na důležitý fakt, že si soupeř každé kolo minimálně jednu kartu lízne (u mnoha balíků to bývá i více karet), to máme necelé 2% za každou líznutou kartu. Zdá se to být malé a zanedbatelné číslo, ale často mi jedna jediná karta rozhodla hru. Nutno dodat, že v můj neúspěch. Je to vážně k vzteku, když soupeři zbyde poslední karta v knihovně a on vás v dalším kole porazí. Takže ze zkušenosti vím, že každá karta se počítá.

Co by měl dobrý odemílak obsahovat?

Asi by šel postavit UW odemílák s větší dávkou kontrolu, ale nikdy se mi tohle řešení nezdálo úspěšné. Další možnost je čistě modrý balík. To je ještě horší než předchozí UW verze. Nejen, že se připravíte o zabíjení potvor a obranu, ale stále zde chybí nejsilnější černo-modré odemílací karty.
Proto je volba UB odemíláku celkem jasná.
Jsou zde karty, které tvoří základ jakékoliv formy odemíláku a podle mě by neměly chybět. Jedná se o Glimpse the Unthinkable, Hedron Crab, Visions of Beyond a Breaking // Entering. Dále se složení balíků často liší. Ale nejčastěji se hrají tyto karty: Mind funeral, Surgical Extraction, Archive Trap, Mesmeric Orb a Snapcaster Mage. Trochu sporné jsou Archive Trap a Surgical Extraction. Záleží, kde budete s balíkem hrát. Pokud se bude jednat o hraní na menším turnaji, kde bude většina balíků vlastní tvorby, nehrál bych ani jednu z těchto karet. Archive Trap se hraje hlavně kvůli fetch zemím, pokud je však soupeř nehraje, je to mrtvá karta, kterou si musíme zahrát za plných 5 man. Pokud se ale zúčastníme většího turnaje, určitě bych jí zařadil do základního decklistu. Fetch země se hrají v každém vícebarevném balíku, někdy i dokonce v jednobarevném. Nebál bych se proto odemílák více postavit okolo této pasti a hrál bych i několik kusů Trapmaker´s Snare. Surgical Extraction pak velmi oceníte proti některým kombo balíčkům, jako je twin, scapeshift nebo tron, kdy jste často schopní už ve druhém kole odstranit celé kombo ze soupeřova balíku. Dobře se také kombinuje s Inquisition of Kozilek a thoughtseize. Byl bych ale s discardem opatrný. Na začátek hry je to ošklivé zpomalení protihráče, avšak v průběhu a hlavně ke konci hry je to poměrně neužitečná karta, která vám už moc nepomůže.

Chce to jen přežít dostatečně dlouho

Aby balík přežil, potřebuje obranu a to hlavně proti potvorám. Je zde hned několik možností, jaké karty použít. Pokud chcete hrát rychlý odemílák, je dobrá volba Darkness. Mnoho lidí pravděpodobně ani neví o existenci černého preventu a může je to zaskočit. Důležité je však to, že dostaneme kolo navíc a stačí nám k tomu jen jedna mana. Další kouzla jsou manově náročnější, ale mají trvalejší efekt. Jako klasika je Damnation, k tomu moc není co dodat. Snad jen to, že se poněkud míjí s účinkem proti oživovacím zemím a často si s ní můžeme zabít našeho kraba. Dále proti balíkům, které obsahují velké množství potvor je skvělá karta Crypt Incursion, stačí 7 potvor v hrobě a máte dvojnásobek životů, to vám často zajistí klidný průběh hry do doby, než protihráče neodemelete. Bohužel se v poslední době rozmohly delve spelly, které výrazně oslabují efekt této karty. Poslední z hratelných možností je Ensnaring Bridge. Ten je svým efektem, který nás permanentně chrání, na první pohled nejlepší volba. Problém však nastává, když se zamyslíme nad fieldem co se momentálně nejčastěji hraje. Malé potvory (balíky typu delver, tokeni, zoo a frita) si v prvních kolech pravděpodobně zaútočí, i když bude bridge už ve hře. Druhá nepříjemnost, teda spíše dvě, jsou Abrupt decay, který se hraje ve velkém v každé BG kombinaci a Kolaghan´s Command, který se začíná objevovat stále častěji, spolu s grixis balíkama. Proto je lepší mít spíše Ensnaring Bridge v SB než v základu a použít ho v momentu překvapení.

Odemílák nemá tolik nepřátelských karet, avšak ty které se hrají, dokáží zničit celou strategii balíku a musí se řešit sideboardem. Prvními škůdci jsou eldrazi potvory (Emrakul, the Aeons Torn, Ulamog, the Infinite Gyre a Kozilek, Butcher of Truth). Hlavně Emrakula budeme potkávat často v Tron balících. A druhý škůdce je Leyline of Sanctity. Ta se sice nikde v základu nehraje, ale hodně lidí jí bude mít v SB a odemílák, který hraje jen UB barvy je proti ní téměř bezzubý. Já jsem problém vyřešil malým přídavkem bíle, abych mohl hrát v SB Disenchant, který je použitelný i proti jiným nepříjemným kartám. Co se týče eldrazi potvor, je zde více řešení. V balíkách kde je trocha bílé, se může v SB hrát Rest in Peace. Je to poměrně ultimátní grave hate, který zničí hodně balíků typu Dredgevine, Living Death nebo nově oblíbená reanimace s Goryo´s Vengeance. Zároveň také oslabí většinu controlů, hrající Snapcaster Mage a Tasigur, the Golden Fang. Bohužel to má efekt i na naše Snapcastery a mně osobně se ne vždy tato karta osvědčila. Podobná černá alternativa je Leyline of the Void, která cíluje jen soupeře. Je zde však problém, že nemusí přijít na úvodní ruku a hrát ji ve čtvrtém kole může být už pozdě. Pak zde máme permanenty s jednorázovým efektem: Relic of Progenitus a Tormod´s Crypt, které odpálíme ve chvíli, kdy by se hrob měl zamíchat zpět do knihovny. Jejich výhoda je levný nebo nulový mana cost, u Relic of Progenitus dostaneme další kartu. Nevýhoda je jejich jednorázovost. V případě, že protihráč hraje 2 a více karet zamíchávající hrob, je zde malá účinnost. Poslední hratelnou kartou je Ravenous Trap. Hraje se stejným stylem jako Relic a Crypt, sice je zde podmínka, aby se v tomto kole dostaly aspoň 3 a více karet do opponentova hrobu. Výhodou ale je, že opponent o kartě do poslední chvíle neví, zatímco předchozí dva artefakty se nám můžou dlouho válet na stole a můžou být i zničeny dříve než splní svůj účel, Ravenous Trap zůstává do poslední chvíle skrytá. A je zde ještě jeden trik. Jestli budeme hrát v základu Archive Trap a pár kousků Trapmaker´s Snare, můžeme je použít na hledání Ravenous Trap, čímž se hned zvedne počet našich odpovědí proti míchání hrobu.

Exotické kousky

Je zde několik dalších karet, které bych rád zmínil a které jsou hratelné. Všechno záleží jen na tom, jakou formu odemíláku chcete hrát.

První možností je více kontrolní verze, kde víte, že hra bude trvat déle a vyplatí se proto hrát statické odemílací karty. Zde by se vyplatili walkeři Ashiok, Nightmare Weaver a Jace, Memory Adept. Ashiokova schopnost odemílaní do exilu, nám často může pomoci proti flashback a delve efektům. Zároveň to, že umí reanimovat nejakou potvoru pro naší obranu, je také velké plus. Naopak Jace není žádný troškař a jakmile vydrží aspoň 2 kola ve hře, zpravidla to pro vašeho protihráče znamená konec. Ale v rychlejších balíčkách to není moc efektivní. Více se vyplatí hrát nějaký proliz, který nám dá více levných odemílacích kouzel. Chápu, že Dig Through Time bylo ve spoustě balících zvěrstvo, ale do odemíláku se náramně hodil.
Zajímavý kousek je také Haunting Echoes. Proti mnohým balíkům to může být v pátém kole instantní smrt. Extrakce na každou kartu, co je v hrobě, je neskutečně silná. Už jenom proto, že i kdybyste vašeho protihráče neodemleli, tak mu pravděpodobně zahodíte celou ruku.

A co když hrajete proti balíku, který se vážně špatně odemílá nebo prostě chcete mít nějakou alternativní win-condition ?
V tom případě můžete rovnou v základu, ale i jen v SB, hrát playset Jace´s Phantasm a k tomu třeba 2x Tasigur, the Golden Fang. Pokud to nebude soupeř čekat, můžete ho velmi rychle zabít, protože 5/5 flying už od druhého kola prostě bolí. A k tomu jako dodatek Tasigur.
Ne nadarmo se teď hraje téměř všude. Je to v podstatě levný goyf, který umí proliz, může stát jen jednu manu a nepotřebujete k tomu zelenou barvu.

Konkrétní složení

Nechci sem psát jeden jediný decklist, který bych považoval za nejlepší, protože je vážně více způsobů jak to hrát.
Ukážu jeden dobře sestavený balík z PTQ, který mě zaujal a je jeden z těch úspěšnějších:
UB mill decklist

Odemílák mě vždycky bavil, už od dob, kdy jsem začínal hrát magic. Je to příjemná změna oproti stereotypu, ideální pro lidi, kteří chtějí hrát originální balíky.
Zároveň z vlastní zkušenosti vím, že to není jen balík pro zábavu, ale můžete si ho vzít na nějaký turnaj, klidně i větší než FNM a můžete mít úspěch.

 

Shaman, Wisdom of the Elders

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>