Úvod do EDH (Commanderu)

magic-commander-web1

Jak plyne čas, Magic se vyvíjí… Přicházejí nové formáty, odcházejí starší a lidská kreativita nezná mezí. Něco o tom ví skupinka rozhodčích na Aljašce, kteří položili základ pro jeden z novějších formátů – EDH (chcete-li Commander).

EDH je formát, který propojuje příležitostné hráče s těmi profesionálnějšími – alespoň v našem případě. Díky svým pravidlům není vcelku nákladný na pořízení a bohatě stačí karty, na které vám roky usedal prach. Commander dlouho nebyl považován za turnajový formát, ale díky jeho vzrůstající oblíbenosti se stal v lednu 2015 plnohodnotným DCI formátem.

 

Úvod

Commander se skládá z 99 karet + 1, které říkáme Generál. Generál musí být legendární bytost a je uložený mimo knihovnu v tzv. command zone. Pro 1. seslaní generála zaplatíme jeho manacost, pokud bude náš generál zabit (či vyexilován) můžeme ho místo uložení do hrobu (exilu) umístit zpět do command zone. Pro každé další zahrání je jeho sesílací cena o 2 bezbarvé many vyšší (tj. pokud Rubinia Soulsinger poprvé zemře, její následná sesílací cena bude 7, podruhé 9…)

Ze zbylých 99 karet, každá musí být POUZE jednou (s vyjímkou basic zemí) a musí obsahovat pouze barvy vytištěné v manacostu či abilitě Generála. (tj. pokud zvolím Yasova Dragonclaw svým generálem, mohu hrát karty v barevné kombinaci – zelená, modrá, červená; pokud svým generálem zvolím Ezuri, Renegade Leader mohu hrát v balíku pouze zelené karty).

EDH je věcí velice subjektivní, každý dává do balíčku pouze karty, které se mu líbí a díky tomu vznikne karetní uskupení, které plně charakterizuje povahu člověka.

Svou roli hraje i prostředí, ve kterém se pohybujete a od toho se odvíjí i rozdělení EDH – máme 2 druhy, multiplayer a duel. Multiplayer je spíše pro příležitostné hráče, hraje se v počtu více lidí a slouží primárně pro zábavu, vznikají při něm koalice mezi hráči a hra se tak může protáhnout s řadou plošných efektů i na několik hodin. Osobně však dávám přednost variantě duel, jelikož je podstatně rychlejší a je podobná turnajovým formátům, jedno kolo vychází většinou na více než půl hodiny. Při stavbě si musíme dát pozor na banlist, který se pro každou z variant liší. Jiný je také počet životů, který hraje v EDH do jisté míry velkou roli – pro duel je to 30 a multiplayer 40 životů.

Nesmírnou výhodou EDH je mulligan. Ve většině případů je využíván tzv. Pařížský mulligan, který spočívá v tom, že hráči mohou na začátku hry odložit libovolný počet karet a následně dolíznout libovolný počet -1 karet. Odložené karty budou následně zamíchány do knihovny. Tímto se elegantně předejde stavu, kdy na úvodní ruce nemáme dostatek zemí či vyžádaných spellů.

Další změnou oproti standartním formátům je nový způsob zabití oponenta. Vedle stávajících (ubrání všech životů, 10 poison counterů (v multiplayeru 15), fakt, že si nemáme co líznout) přichází na řadu další a tím je zabití na commander (generálská) damage. Ve své podstatě se jedná o obdobu víše zmiňovaných poison counterů – do hráče musí být uděleno 21 zranění (a to v obou EDH variantách). Této možnosti využívá mnoho balíčků – Skullbriar, the Walking Grave, Wydwen, the Biting Gale.

 

Stavba většinou začíná několika způsoby, podle toho co je nám milejší:

  1. Zvolením generála
  2. Zvolením strategie (control, reanimace, combo, aggro, zabití na generálská damage…)
  3. Zvolením barevné kombinace (netřeba vysvětlovat)

 

Rady při stavbě:

  1. Manová fixace – neodmyslitelná součást barevných balíčků, mohou nám posloužit bytosti (Birds of Paradise, Solemn Simulacrum, Sakura-Tribe Elder), spelly (Cultivate, Farseek), Mana artefakty (Sol Ring – zabanovaný v duelu!, Darksteel Ingot), duálové či hledací země.
  2. Hledání – asi netřeba vysvětlovat proč je hledání v tlustém paklíčku karet důležité, k tomuto účelu mohou posloužit všemožné tutory (Demonic Tutor, Mystical Tutor, Worldly Tutor), hledání bytostí rovnou v knihovně (Chord of Calling, Green Sun´s Zenith), Transmute mechanika (Muddle the Mixture) a další.
  3. Zlé věci – EDH je vcelku pomalým formátem, tak proč ho nezpomalit ještě více – nenávistné pohledy opponentů po zahrání plošného ničení (Wrath of God, Black Sun´s Zenith, Armageddon) jsou k nezaplacení. Důležité je také cílové ničení (Go for the Throat, Path to Exile, Krosan Grip), countery (Counterspell, Plasm Capture) a další.
  4. Bytosti – bytosti jsou nedílnou součástí každého balíčku. Je však třeba myslet rozumně a rozvrhnout si jejich manakřivku – není vhodné mít spoustu velkých příšer ani spoustu malých
  5. „Prolíz“ – netřeba vysvětlovat proč je karetní výhoda (Phyrexian Arena, Edric, Spymaster of Trest – zabanovaný jako generál!) tak důležitá.
  6. Ochrana – je dobré ochránit své bytosti například permanentním hexproofem (Lightning Greaves, Asceticism)
  7. Planeswalkeři – planeswalkeři kteří mí vyhrát (nebo otočit) hru sami se vždy hodí (Liliana Vess, Garruk, Primal Hunter).

 

Při stavbě EDH se nemusíme bát zvolit spelly s vyšším manacostem, které bychom si jinde nezahráli. Jako příklad si můžeme uvést Krosan Grip, Avenger of Zendikar.

Kvůli velkému množství počátečních životů, si můžeme dovolit, sáhnou i po spellech, které nám ubírají životy - Sylvan Library, Phyrexian Arena, Skeletal Scrying.

 

Pokud se rozmýšlíte nad stavbou EDH, a tak rozšíření naší komunity, mám tu pro vás pár tipů na zajímavé a poměrně levné generály:

Talrand, Sky Summoner
  • Talrand je velice silným generálem, v modré barvě dodává potřebný bitevní tlak. Pokud máte rádi control, věřím, že právě on bude pro vás tím správným generálem.
Krenko, Mob Boss / Purphoros, God of the Forge (Tribal Goblins)
  • Goblins! Goblins everywhere! Pokud si myslíte, že horda ošklivých příšer je pro vás to pravé, jsem přesvědčen, že budete spokojeni.
Momir Vig, Simic Visionary
  • Odměna za zahrání bytosti, komu by se to nelíbilo.
Geist of Saint Traft
  • Jeden z nejvíce oblíbených generálů. I přesto, že je na MTGTOP8 uveden jako aggro balík, není to tak úplně pravda.
Omnath, Locus of Mana / Azusa, Lost but Seeking
  • Pokud toužíte to po velkých bytostech a tlaku, Omnath s Azusou jsou tu pro vás.
Xenagos, God of Revels    
  • Zeleno-červené Gruul aggro, proč ne – pokud bude váš Bůh s vámi, máte vystaráno.
Athreos, God of Passage
  • Už víše jsme si ukázali příklady toho, že mít u sebe Boha se vyplácí a ani tentokrát nebudete zahanbeni.

 

Mé EDH:

Sharuum the Hegemon (2012)
  •  control; combo
Jarad, Golgari Lich Lord (2013-2014)
Azusa, Lost but Seeking (2014)
  • aggro; landfall
Mimeoplasm (2014 – nyní)
Kruphix, God of Horizons (2014)
Olivia Voldaren (2014-  nyní)
  • hard control

 

Decklisty na některé z mých balíčků najdete: ZDE

 

 

1 Komentář

  1. Shaman

    Jenom bych podotknul, že pokud někdo začíná a nemá s tím zkušenosti, tak se vyplatí koupit předkonstruovaný balík:
    Commander decky
    Jsou hezky postavené, je tam možnost více generálů a obsahují poměrně dost pěkných karet.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>